"Als automatiseerder die
zich specifiek en uitsluitend
richt op de branche voor bloemen, planten en accessoires is Uniware doorlopend bij een groot aantal sierteelt projecten betrokken."

Uniware Computer Systems B.V. heeft het Florecom Orderbericht succesvol toegepast in haar FloraConnect applicatie.

“Profitplant is een grote klant van ons, jaarlijks komen duizenden van onze orderregels van hen. Deze orderregels allemaal handmatig invoeren kost veel tijd. Daarom hebben wij ProfitPlant gevraagd om de orders digitaal aan te gaan leveren.” vertelt Stefan van der Knijff van Bromeliaspecialist. “De algemeen toegepaste werkwijze van het Florecom-orderbericht sluit niet aan bij de manier waarop wij werken.” zegt Ysbrand Hoekstra van Profitplant. “Maar Profitplant neemt graag het initiatief ter verbetering van zowel de fysieke als de administratieve stroom tussen kweker en handelaar. Om die reden hebben we gezocht naar een oplossing. Sinds enkele jaren gebruiken we FloraConnect als platform om met kwekers te communiceren. Met behulp hiervan kunnen kwekers pot- en fustlabels voor ons printen, waardoor wij onze klanten van de meest verse, gelabelde planten kunnen voorzien. Nu steeds meer kwekers met FloraConnect werken, zien we in FloraConnect het ideale platform om ook onze ingangscontrole te optimaliseren.”

Pieter ’t Hart van Uniware legt uit: “Het scheelt de groothandel ontzettend veel tijd en ergernis als ze vooraf precies weten welke producten op welke kar worden geleverd. Bestaande systemen zoals de Elektronische Aanvoer Brief (EAB), leveren deze informatie slechts op partijniveau, terwijl planten die van een uniek productabel voorzien zijn niet meer onderling uitwisselbaar zijn. Bedrijven zoals Profitplant willen daarom de informatie op fustniveau”

Ook aan de betrouwbaarheid van informatie in de EAB kan volgens de heren nog wel het één en ander verbeterd worden. “Door onzorgvuldigheid van kwekers, soms uit concurrerende motieven, of omdat het EAB pakket niet alle gegevens uit de digitale bestelling overneemt, is uiteindelijk vaak niet duidelijk welk deel van welke partij op welke kar staat” legt Ysbrand Hoekstra uit. “In FloraConnect hebben we de mogelijkheid om kwekers aan te laten geven op welke kar, welk fust of welke plant staat. Deze informatie wordt met de bij FloraConnect aangesloten handelaren gecommuniceerd, zodat zij met het scannen van één barcode, een hele kar kunnen binnenmelden. Enorme tijdswinst dus. Ook voor de kwekers levert het een hele vooruitgang. Met één druk op de knop kunnen de voor hen bestemde orderregels Met FloraConnect in een Florecom orderbericht worden omgezet. (ook als de oorspronkelijke bestelling niet in Florecom formaat is aangeleverd) Het is voor de kweker dan slechts een kwestie van deze orderberichten accepteren en zonder extra handelingen de EAB aan te maken voor de veiling. Dus winst voor kweker én handelaar!”

Bromeliaspecialist heeft als eerste de extra functionaliteit van FloraConnect in gebruik genomen, hun automatiseerder SDF heeft hen begeleid bij het testen van de berichten. Stefan van der Knijff is enthousiast: “Deze manier van werken scheelt zowel ons als Profitplant veel tijd. Bovendien is ook de betrouwbaarheid van informatie voor beide bedrijven sterk verbeterd.”

Profitplant B.V. is een middelgrote exporteur van kamer- en tuinplanten. Zij belevert tuincentra in Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Bromelia Specialist B.V. is het samenwerkingsverband van drie moderne, gespecialiseerde Bromelia Kwekerijen. De orderinvoer gebeurt centraal, waarna de individuele vestiging de orderafhandeling doen.

Uniware Computer Systems BV heeft talloze klanten in de bloemen- en plantengroothandel, of handel in bloemisterij accessoires. Voor kwekers exploiteert zij het platform FloraConnect. In totaal maken ruim 9000 mensen in de internationale Hortibusiness dagelijks gebruik van de automatiseringsoplossingen van Uniware.

v.l.n.r. Michiel Kuipers (Bromeliaspecialist), Ysbrand Hoekstra (Profitplant) en Stefan van der Knijff (Bromeliaspecialist)